Warning: A non-numeric value encountered in /home/klient.dhosting.pl/montinea/madeinzakopane.pl/public_html/wp-content/themes/Divi/functions.php on line 5763

Pod koniec czerwca w chińskiej miejscowości Changbaishan odbył się szczyt T20, podczas którego zostało zawiązane stowarzyszenie reprezentantów 20 wiodących miast turystycznych świata. W tym gronie znalazło się także polskie Zakopane reprezentowane przez Tymoteusza Mroza, prezesa Lokalnej Organizacji Turystycznej Made in Zakopane.

Wyjazd został zorganizowany przy współpracy z Urzędem Miasta Zakopane i Zakopiańskim Centrum Kultury dzięki wsparciu ze strony przedstawicieli branży turystycznej: Grupy Nosalowy Dwór, Hotelu Aries, Restauracji Góralska Tradycja, Hotelu Mercure Kasprowy Zakopane oraz spółce Polskie Tatry.

T20 Summit to chińska inicjatywa stworzenia platformy współpracy i wymiany doświadczeń pomiędzy reprezentantami wiodących miejscowości turystycznych świata. Zawiązane stowarzyszenie ma gromadzić niewielkie miejscowości, które dzięki walorom i ofercie są liderami turystyki w swoim regionie. Kandydatura Zakopanego została wsparta rekomendacją Polskiej Organizacji Turystycznej i zaakceptowana przez organizatora.

W wyróżnionej grupie znalazły się:

Szwajcaria – Davos
Holandia – Giethoorn
Francja – Selles-sur-Cher
Włochy – Como
Włochy – San Pellegrino Terme
Włochy – Sirmione
Wielka Brytania – Cotswolds
Czechy – Luhacovice
Łotwa – Kuldiga
Argentyna – El Calafate
Korea Południowa – Nami Island
Korea Południowa – Slow City Jeungdo Island
Japonia – Niseko
Izrael – Kibbutz
Chiny – Ping Yao
Chiny – Gao Chun Ya Xi
Chiny – Xi Tang
Chiny – Erdobeihe
Polska – Zakopane
Stany Zjednoczone –Broadmoore

T20 SUMMIT: DZIEŃ PIERWSZY I DRUGI

Pierwsze dwa dni Szczytu były w całości poświęcone na networking i zwiedzanie okolicy. Changbaishan (Góry Wschodniomandżurskie) to górski rezerwat przyrody graniczący z Koreą Północną. Głównym miejscem wydarzenia była miejscowość Erdobaihe. Organizatorzy chcieli zaprezentować region, aby podczas sesji dyskusyjnych porównać go z odpowiednikami na całym świecie. Podobieństw z samym Zakopanem i Tatrami jest sporo. Changbaishan charakteryzuje się szczytami nieco wyższymi niż polskie góry, z najwyższym szczytem – wulkanem Pektu-san 2744 m n.p.m.. Podczas pobytu uczestnicy zwiedzili najważniejsze punkty turystyczne, w tym Tianchi Lake – jezioro położone na wysokości ok. 2000 m n.p.m., które bardzo przypomina nasze rodzime Morskie Oko.

Popołudnia dwóch pierwszych dni były poświęcone na spotkania uczestników z władzami prowincji, miasta i organizatorami, a także na wywiady dla chińskich mediów, których wielu przedstawicieli relacjonowało przebieg szczytu. Drugi dzień zakończyła uroczysta kolacja i nocne zwiedzanie miasta przygotowane przez gospodarzy.

T20 SUMMIT: DZIEŃ TRZECI – CEREMONIA

Trzeci dzień rozpoczął się od oficjalnego otwarcia „T20 Summit & The First International Tourism Township Forum”. Po serii przemówień i prezentacji spotu, przygotowanego specjalnie  do promocji T20 przyszła pora na wystąpienia – prezentacje poszczególnych miejscowości, gdzie pokazane zostało także Zakopane. Po zakończeniu serii prezentacji nastąpiło odsłonięcie pomnika upamiętniającego T20 Summit. Zostały na nim umieszczone nazwy reprezentowanych miejscowości. Sam pomnik otoczono posadzonymi drzewami, z których każde jest przypisane do jednego miasta i udekorowane narodową flagą oraz tablicą z nazwą. Druga część dnia konferencji to panele dyskusyjne, koncentrujące się na tematyce zrównoważonego rozwoju miast turystycznych, przy poszanowaniu lokalnej tradycji, kultury i środowiska naturalnego. Ten punkt programu niezwykle czytelnie zobrazował, dlaczego ma sens zawiązanie międzynarodowej sieci współpracy T20. Miasta na całym świecie napotykają te same problemy w różnych dziedzinach – od rozwoju struktur miejskich i gentryfikacji, poprzez inwestycje, ochronę przyrody, po rozwój turystyki. Radzą sobie z nimi jednak w zupełnie inny sposób.

T20 SUMMIT: DZIEŃ CZWARTY – ZAKOŃCZENIE

Ostatni dzień T20 Summit to oficjalnej zakończenie Szczytu i finałowe spotkanie z przedstawicielami rządu centralnego oraz władz lokalnych. Uczestnicy mieli możliwość podsumowania forum i idei powstania T20. Uczestnictwo wysokich rangą urzędników potwierdza, jak ważne jest to wydarzenie dla chińskiej branży turystycznej.

PREZENTACJA ZAKOPANEGO

Formuła T20 Summit pozwalała dosyć obszernie zaprezentować ofertę miast – założycieli T20 Alliance. Oprócz wielu wywiadów dla mediów (w tym CCTV – chińskiej telewizji oraz portalu China Daily) oraz paneli dyskusyjnych, które były nagrywane przez organizatora Zakopane zostało zaprezentowane poprzez:

  • Prezentację keynote podczas konferencji, którą w języku angielskim przygotował Tymoteusz Mróz
  • Prezentację filmu „My Passion. Made in Zakopane”, który we współpracy z Zakopiańskim Centrum Kultury i Urzędem Miasta Zakopane został zmodyfikowany, aby lepiej wyeksponować ważne dla miasta wydarzenia
  • Przygotowanie dla uczestników katalogów, prezentujących wizualnie ofertę miasta
  • Przekazanie pendrives z multimedialną prezentacją miasta i materiałami partnerów
  • Szeroką dwustronicową prezentację miasta w magazynie Changbai Mountain Weekly

Oferta miasta została zaprezentowana pod hasłem „Zakopane. The Winter Capital of Poland”, prezentując Zakopane jako miejsce unikatowe dzięki swoi walorom oraz lokalizacji. Położenie miasta daje możliwość zwiedzenia 5 europejskich stolic, leżących w zasięgu 500 km: Warszawy, Wiednia, Bratysławy, Budapesztu i Pragi.

T20 SUMMIT: CO DALEJ?

Zakończenie T20 Summit to początek współpracy na zupełnie nowym poziomie. Uczestnicy pozostając w stałym kontakcie ze sobą i organizatorami dyskutują, już w formie zdalnej, jaki będzie następny krok w kierunku zacieśniania współpracy i jej realnego przełożenia na przyciąganie do miast nowych grup docelowych z rynków międzynarodowych. Dla Zakopanego to niebagatelna szansa, tym bardziej, że miasto do tej pory nie prowadziło świadomych i skoordynowanych działań w zakresie pozyskania zagranicznych gości. Dzięki doświadczeniom podczas udziału w Szczycie lepiej znamy profil turysty z rynku chińskiego i wiemy, co przyciąga go do odwiedzania Wielkiej Brytanii, Holandii, czy Izraela.

W końcu jest o co walczyć. W ubiegłym roku (2015) turyści z Chin wydali podczas podróży poza kraj 215 miliardów dolarów (53% wzrostu w stosunku do roku 2014), a to ok. 40% więcej niż plasujący się za nimi w rankingach turystami z USA. Według prognozy analityków z Oxford Economics przez zmiany demograficzne i kulturowe do 2025 turyści z Chin będą wydawali na podróże blisko dwa razy więcej niż obecnie, generując obrót większy niż Niemcy, Wielka Brytania i Francja łącznie.

Lokalne Organizacja Turystyczna Made in Zakopane obecnie planuje działania mające na celu promocję Podhala na zagranicznych rynkach, w tym chińskim, oraz przygotowanie lokalnej bazy turystycznej na przyjęcie zagranicznych turystów.