W sobotę 11 czerwca ponownie mieliśmy przyjemność uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez Miasto Zakopane, w ramach opracowania strategii rozwoju i rewitalizacji. To dokument, na podstawie którego zostanie zarysowana przyszłość Zakopanego. Liderzy opinii wyłonieni na przestrzeni wcześniejszych spotkań, dyskutowali nad dalszym rozwojem miasta, ustalając cele i zadania w różnych obszarach zakresu Smart City.
Obszary Smart City to
- Społeczność (Smart People),
- Jakość życia (Smart Living),
- Zarządzanie (Smart Governance),
- Środowisko (Smart Environment),
- Mobilność (Smart Mobility),
- Gospodarka Smart Economy
Poruszano między innymi: kwestie Likwidacji szarej strefy, profesjonalizacji marketingu marki Zakopane, likwidacji samowoli budowlanej, bezpieczeństwa w mieście, kultury, ładu przestrzennego, ochrony środowiska, działalności władz miasta czy portfolio produktów turystycznych.
Dużo Pracy!
Łącznie w grupach przedyskutowano około 250 problemów z wyżej wymienionych obszarów Smart City – Było to 5 bardzo pracowitych godzin zarówno dla liderów jak i prowadzących, Made in Zakopane uczestniczyło konkretnie w Mobilności (Mateusz Mróz) i Gospodarce (Jan Jarosiewicz).
We wszystkich grupach postawiono jasne cele (w ramach ich obszaru) i ustalono konkretne zadania aby móc je w Mieście zrealizować. Po ustaleniu wyżej wspomnianych stworzono tzw. matrycę „pilne/ważne”, dzięki której ustalono priorytety, jakie cele są najważniejsze dla mieszkańców i najpilniejsze – na koniec w sesji plenarnej na dane priorytety głosowali również wszyscy liderzy opinii z pozostałych grup:
To się musi udać!
Co można powiedzieć o strategii ? Na pewno to, że jest ona niezbędna dla Zakopanego, bez jasnej i sprecyzowanej wizji przyszłości nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie zrównoważonego rozwoju, a dzięki temu, że priorytety zostały wyłonione wśród mieszkańców miasta, a zajęła się tym grupa profesjonalistów to wierzymy, że za 10 lat będziemy dumni z tej pracy, a Zakopane stanie się przykładem dla innych.