Dnia 23 listopada 2017 roku odbyła się kolejna, już dziewiętnasta edycja Tatrzańskiego Forum Gospodarczego, zorganizowana przez Tatrzańską Izbę Gospodarczą (TIG). Jest to największe i najważniejsze tego typu wydarzenie na Podhalu. Konferencja miała na celu poruszenie kluczowych spraw działalności branży turystycznej jak również zagadnień kulturowych i społecznych związanych z rozwojem gospodarki na terenie Podhala.
W tym roku Forum poświęcone było dwóm odrębnym zagadnieniom tj. promocji turystyki oraz ekologii, a w szczególności kwestii czystego powietrza, powyższe kwestie są decydujące dla dalszego rozwój gospodarczego regionu.
Pierwszym prelegentem Forum był Pan Andrzej Gut Mostowy (członek zarządu Małopolskiej Organizacji Turystycznej), który przedstawił wyniki badania ruchu turystycznego na Podhalu w latach 2015 – 2017. Ankietowani region, a w szczególności Zakopane, ocenili pozytywnie, natomiast jako największe wady wskazali dojazd oraz smog. Cały raport będzie dostępny już wkrótce w formie elektronicznej.
Następnie Pani dr hab. Agata Niemczyk z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie przedstawiła zagadnienie marketingu destynacji turystycznych. Wskazała, że klasyczna kompozycja marketingowa 4P, czyli cena (ang. price), produkt (ang. product), dystrybucja (ang. placement) oraz promocja (ang. promotion), dalej działa i jeszcze przyciąga konsumentów do danej destynacji. Jednak aby stworzyć, rozwinąć i utrzymać z turystą pozytywne relacje należy stosować zasady nowoczesnego marketingu, a zwłaszcza zasadę 5I, tj. identyfikacja, indywidualizacja, interakcja, integracja, integralność. Podkreśliła, że obecnie w turystyce sprzedaje się doświadczenia i przeżycia a nie dobra materialne czy usługi.
Później, Pan Aleksander Wasilewski z agencji AWmedia przedstawił profil turysty szukającego inspiracji oraz wartości w kanałach social media. Podkreślił, iż nowe formy promocji, a w szczególności promocja na Facebooku oraz Instagramie może przynieść większe korzyści niż reklama tradycyjna. Zaprosił wszystkich gości Forum do skorzystania z darmowych konsultacji dotyczących promocji produktu turystycznego w mediach społecznościowych prowadzonych przez agencję, którą reprezentuje.
Dalsza część Forum poświęcona była kwestiom ekologicznym, przedstawiciele lokalnych alarmów smogowych, w tym Pani Jolanta Sitarz-Wójcicka z Podhalańskiego Alarmu Smogowego, przypominali o zgubnym wpływie zanieczyszczenia powietrza na nasze zdrowie. Pani Agata Wojtowicz z Tatrzańskiej Izby Gospodarczej podkreśliła, iż fakt istnienia smogu w naszym regionie może stać się jednym z powodów, dla którego turyści do nas nie przyjadą. Zauważyła, że już teraz wiele serwisów internetowych alarmuje o złym stanie powietrza w Polsce, w tym w Małopolsce, a nawet odradza przyjazd. Sytuacja ta wyraźnie pokazuje, iż istnieje realne zagrożenie dla branży turystycznej.
Jeżeli nie zaczniemy walczyć ze smogiem to nie tylko zdrowie i życie nas i naszych bliskich może ucierpieć, ale również nasz portfel. Tatrzańska Izba Gospodarcza skierowała zapytania do wszystkich gmin leżących na terenie Powiatu Tatrzańskiego, o to jakie działania podjęły oraz jakie działania planują podjąć w celu poprawy jakości powietrza, uzyskane odpowiedzi napawały optymizmem, jednakże należy wymagać od lokalnych samorządów bardziej zintensyfikowanych działań na rzecz czystego powietrza na Podhalu.
Na sam koniec Forum został zaprezentowany projekt ECO Zakopane, czyli Ekologiczna Certyfikacja Obiektów, która promuje ekologiczne rozwiązania w hotelarstwie. Przedstawiciele obiektów (hoteli i pensjonatów), które jako pierwsze otrzymały taki certyfikat zaprezentowali stosowane w swoich obiektach dobre praktyki oraz przekonywali, że ekologicznie to nie znaczy drogo, a wręcz przeciwnie, pozwala ograniczyć koszty działalności.
Kolejne, jubileuszowe XX Tatrzańskie Forum Gospodarcze w przyszłym roku, a my już teraz zapraszamy do udziału wszystkich zainteresowanych tematyką rozwoju Podhala.